Voordat de koppeling tussen Elanza en het externe systeem gebouwd kan worden, is een kennismakingsgesprek nodig. Dit gesprek vormt de basis voor een goede afstemming over de technische inrichting en functionele verwachtingen. Heb je dit gesprek nog niet gehad? Plan het dan in via support@elanza.nl.
Na het kennismakingsgesprek kan de softwareontwikkelaar aan de slag met het opzetten van de koppeling. Bij de ontwikkeling is het belangrijk om onderstaande use-cases te verwerken. Deze zijn essentieel voor een stabiele en betrouwbare integratie. Als één of meerdere use-cases ontbreken, kunnen er problemen ontstaan in de werking van de koppeling. Om die reden testen wij na de ontwikkeling van de koppeling graag samen met de softwareontwikkelaar of alle use-cases correct zijn geïmplementeerd. Zodra wij groen licht geven, kun je door naar de volgende testfase samen met de zorgorganisatie.
We maken onderscheid tussen twee typen koppelingen:
- 1-way koppeling: data stroomt uitsluitend van Elanza naar het externe systeem.
- 2-way koppeling: data stroomt zowel van Elanza naar het externe systeem als andersom.
Hieronder vind je een overzicht van de use-cases voor beide typen koppelingen. Onder de use-cases vind je daarnaast een aantal handige links naar gerelateerde helpdeskartikelen. We raden aan om deze goed door te nemen, omdat ze helpen om de use-cases beter te begrijpen én inzicht geven in hun praktische toepassing. Heb je vragen? Neem dan gerust contact op via support@elanza.nl.
1-Way
Open diensten
- Een dienst die in Elanza wordt gepubliceerd naar een van de pools van de intermediair, wordt in het systeem van de intermediair beschikbaar met de correcte tijden, datum, pauze, product, afdeling, organisatie-naam en beschrijving.
- Een dienst in Elanza waarvan de afdeling en/of het product onbekend is voor het externe systeem, wordt netjes afgehandeld in het systeem van de intermediair of er wordt duidelijk gemaakt dat er mapping ontbreekt.
- Wanneer de tijd, datum, naam, beschrijving, product en/of pauze worden gewijzigd bij een dienst in Elanza, wordt deze wijziging doorgevoerd in het systeem van de intermediair.
- Een beschikbare dienst die niet meer beschikbaar is voor de intermediair, zal ook uit het systeem van de intermediair verdwijnen.
👉 Handige informatie over diensten en producten
Voorgestelde aanmeldingen
- Een dienst met een aanmelding van een zorgverlener van de intermediair met de status "voorgesteld" wordt niet als beschikbare dienst in het systeem van de intermediair weergegeven. Idealiter wordt in het systeem van de intermediair een status weergegeven waardoor de planner weet dat de voorgestelde aanmelding in Elanza moet worden geaccepteerd.
👉 Handige informatie over voorgestelde aanmeldingen
Ingeplande diensten
- Wanneer de tijden, datum en/of pauze worden gewijzigd bij een dienst die in Elanza is ingepland met een zorgverlener van de intermediair, moeten deze wijzigingen ook worden doorgevoerd in het systeem van de intermediair.
- Wanneer een goedgekeurde aanmelding van een zorgverlener in Elanza wordt geannuleerd door de zorgorganisatie, wordt deze persoon ook in het systeem van de intermediair van de dienst afgehaald.
- Een dienst in Elanza waarvan de zorgverlener onbekend is voor het externe systeem, wordt netjes afgehandeld in het systeem van de intermediair of er wordt duidelijk gemaakt dat er mapping ontbreekt.
Gewerkte diensten
- Wanneer de tijden, data, naam, beschrijving, product en/of pauze worden gewijzigd bij een dienst die in Elanza is gewerkt door een zorgverlener van de intermediair, is het aan de intermediair om te bepalen of deze wijzigingen wel of niet worden overgenomen in het systeem van de intermediair.
- Wanneer een goedgekeurde aanmelding van een zorgverlener in Elanza, die in het verleden heeft plaatsgevonden, wordt geannuleerd door de zorgorganisatie of de intermediair, is het aan de intermediair om te bepalen of deze wijziging wel of niet wordt overgenomen in het systeem van de intermediair.
2-Way
Zorgverleners beheren
- Een zorgverlener in het systeem van de intermediair is gekoppeld aan een zorgverlener in Elanza.
- Wanneer een zorgverlener wordt aangemaakt in het systeem van de intermediair wordt deze zorgverlener ook aangemaakt in een pool naar keuze binnen Elanza.
- Wanneer de gegevens van een zorgverlener worden aangepast in het systeem van de intermediair zullen deze mutaties ook overgenomen worden in Elanza. Of dit ook vice versa gebeurd is aan de externe partij.
👉 Handige informatie over zorgverleners en deskundigheden.
Open diensten inplannen
- Een zorgverlener die in het systeem van de intermediair op een dienst wordt ingepland, verschijnt in Elanza als een aanmelding met de status "wachten".
- Wanneer een aanmelding van een zorgverlener in Elanza van "wachten" naar "wordt ingepland" verandert, wordt deze aanmelding nog niet definitief gepland in het systeem van de intermediair.
- Een aanmelding van een zorgverlener die in Elanza verandert van "wachten" of "wordt ingepland" naar "goedgekeurd", wordt ingepland in het systeem van de intermediair.
- Een zorgverlener kan alleen worden aangemeld voor diensten waarbij het product overeenkomst met de deskundigheden van de zorgverlener. Wanneer de zorgverlener niet de juiste deskundigheden heeft wordt dit duidelijk gemaakt aan de gebruiker van het systeem van de intermediair.
- Een zorgverlener kan alleen worden aangemeld voor diensten waarbij er geen mismatch bestaat tussen de zorgverlener en de afdeling. Wanneer er sprake is van een mismatch, kan de zorgverlener niet worden aangemeld voor een dienst in Elanza en mag deze ook niet ingepland kunnen worden in het systeem van de intermediair. Let op: mismatches zijn niet te zien door intermediairs maar alleen door de zorgorganisatie.
- Indien de intermediair twee pools beheert, en er komt een dienst beschikbaar voor zowel pool A als pool B, en er wordt een zorgverlener uit pool A op de dienst aangemeld en geaccepteerd, dan is de dienst niet meer beschikbaar om in te vullen voor pool B. Dit wordt correct verwerkt in het externe systeem.
- Indien de intermediair twee pools beheert, en er komt een dienst beschikbaar voor pool A, dan zal het niet mogelijk zijn om via het externe systeem een zorgverlener uit pool B in te plannen via het externe systeem. Dit wordt op een duidelijke en nette manier teruggekoppeld aan de gebruiker van het externe systeem.
👉 Handige informatie over automatisch goedkeuren, statussen van aanmeldingen, mismatches en pool onderscheid.
Ingeplande diensten
- Wanneer een zorgverlener in het systeem van de intermediair van een dienst wordt afgehaald, wordt die aanmelding in Elanza geannuleerd.
- Bij het wisselen van een zorgverlener, krijgt de aanmelding van de oorspronkelijke zorgverlener in Elanza de status "geannuleerd", de nieuwe aanmelding krijgt de status "wachten".