Dienst wijzigen

Introductie

Tijden of locaties van diensten kunnen natuurlijk veranderen. In dit artikel lees je hoe je wijzigingen of annuleringen doorvoert, afhankelijk van of de dienst afkomstig is uit een koppeling of handmatig is geplaatst. Ook lees je wat er gebeurt wanneer een intermediair of zorgverlener zelf iets wil aanpassen.

1. Diensten wijzigen met koppeling

Is Elanza gekoppeld aan jouw planningssysteem?
Dan voer je wijzigingen altijd door in je eigen roostersysteem.

Elanza neemt deze wijziging automatisch over.
Daarna verstuurt Elanza automatisch mailnotificaties naar de juiste personen, zoals:

  • intermediairs
  • zzp’ers uit jouw zzp-pool
  • andere betrokken gebruikers

Je hoeft zelf niets in Elanza te doen. Handig!

2. Handmatig geplaatste diensten wijzigen

Heb je de dienst handmatig op Elanza geplaatst?
Dan wordt deze niet gekoppeld met jouw roostersysteem. Je past wijzigingen daarom handmatig aan op het platform.

Zo wijzig of annuleer je een handmatige dienst:

  1. Open de dienst op het platform.

  2. Klik op Aanpassen.

  3. Pas de gegevens aan, zoals tijd, locatie of afdeling.

  4. Wil je de dienst verwijderen? Dan kun je dat vanuit hetzelfde scherm doen.

Let op: Vergeet niet om wijzigingen ook in je eigen plansysteem door te voeren, omdat deze niet automatisch worden gesynchroniseerd.


3. Wijzigingen door intermediairs of zorgverleners

Soms wil de partij die de dienst heeft ingevuld zelf iets aanpassen. Hieronder lees je wat er mogelijk is.

Intermediairs

Intermediairs kunnen:

  • een ingeplande zorgverlener terugtrekken, en
  • eventueel een andere zorgverlener inplannen

Wat gebeurt er daarna?

  • jij ontvangt automatisch een e-mail van Elanza
  • Bij een koppeling wordt de eerder ingeplande zorgverlener automatisch uit jouw planningsysteem gehaald


Zorgverleners uit jouw eigen pool

Wat een zorgverlener wel of niet zelf mag wijzigen, hangt af van de instellingen van jouw organisatie.

Tijdswijzigingen door intermediair of zorgverlener

Let op: Intermediairs en zorgverleners kunnen geen tijden aanpassen via Elanza.

Als de tijden moeten veranderen, dan nemen zij rechtstreeks contact op met jou als planner. Jij verwerkt de wijziging vervolgens in:

  • je eigen planningssyteem (bij koppeling), of 
  • Elanza (bij handmatige diensten)

Afsluiting

Je weet nu hoe je diensten wijzigt of annuleert, en wat er gebeurt als intermediairs of zorgverleners wijzigingen doorgeven. Kom je er niet uit of klopt er iets niet? Neem dan contact op met de beheerder van jouw organisatie.