Facturatieproces

Na het werken van een dienst moeten de gewerkte uren worden verwerkt. Zo houdt jouw organisatie grip op inhuurkosten en kan een zzp’er worden uitbetaald. In dit artikel lees je welke stappen Elanza doorloopt: van gewerkte dienst tot betaalde factuur.

1. Verifieer de gewerkte uren (zorgorganisatie)

De zorgorganisatie controleert eerst de uren van de gewerkte dienst. Elanza heeft deze informatie nodig om een juiste factuur te maken.
Je kunt de uren op twee manieren verifiëren:

  • Via het eigen plansysteem (als er een koppeling is)

  • Via het Elanza-platform (zonder koppeling)

De dienst is vanaf dat moment geverifieerd door de zorgorganisatie:

2. Rond de uren af (zorgverlener of intermediair)

De geverifieerde uren worden voorgelegd aan de zorgverlener. Zij krijgen hiervan een e-mailmelding en zien de dienst terug in het platform.

De zorgverlener of intermediair rondt de dienst af door akkoord te gaan met de geverifieerde uren.
Daarna heeft de dienst de status Afgerond.

De dienst is afgerond:

Tip: Gaat de zorgverlener niet akkoord? Dan kan hij een wijziging aanvragen. De planner bepaalt daarna, eventueel samen met de zorgverlener, wat de juiste uren zijn.

Bij een wijzigingsverzoek krijgt de dienst tijdelijk de status Wijziging aangevraagd.

3. Factuur wordt automatisch gemaakt

Elanza verzamelt alle afgeronde diensten en zet deze automatisch op een factuur. Dit gebeurt:

  • Iedere donderdag rond 07:00 uur (wekelijks)

  • Of 1× per maand, afhankelijk van de afspraken

De factuur wordt per e-mail verstuurd naar het ingestelde facturatie-adres. De dienst krijgt daarna de status Gefactureerd.

Zorgverleners en bureaus kunnen hun facturen ook terugvinden in het platform.

Let op: Zet je als organisatie zzp’ers in via Elanza? Dan worden de facturen automatisch verstuurd vanuit de bedrijfsgegevens van de zzp’er.

 Dit proces hangt nauw samen met de verschillende dienst statussen die het platform. Meer informatie daarover lees je hier terug.