Zzp profielen kennen in Elanza zowel een startdatum als een registratiedatum. Deze zijn terug te vinden bovenaan in een profiel:
De registratiedatum is gelijk aan de datum dat de zorgverlener zich heeft geregistreerd (of is toegevoegd) aan de pool.
Standaard staat de startdatum gelijk aan de registratiedatum. De startdatum bepaald vanaf welke datum eventuele ingeplande diensten worden uitgelezen uit een extern planningssysteem, indien deze zzp'er wordt gekoppeld. In de praktijk kan het voorkomen dat die datum niet gelijk zou moeten zijn aan de registratiedatum.
Bijvoorbeeld bij de situatie dat Elanza wordt uitgerold binnen de organisatie en zzp'ers die nu al ingepland staan binnen de organisatie ook over gaan naar het platform. In dit geval is het belangrijk om goed na te denken over de startdatum van deze zzp'ers. De reeds bestaande planning wordt namelijk vanaf die startdatum uitgelezen door Elanza, met als gevolg dat de zzp'er dus ook voor al zijn/haar diensten vanaf die startdatum facturen kan versturen via Elanza. Alle diensten vóór de startdatum plant en factureert de zzp'er dan nog op de "oude" manier.
Bedenk dus vanaf welke datum de ingeplande diensten over mogen gaan naar Elanza en pas de startdatum aan naar die datum. Je kunt de startdatum aanpassen door te klikken op de knop Aanpassen, waarna je de datum kunt wijzigen in de pop-up die opent. Vergeet niet op Opslaan te klikken en check tot slot of de juiste datum terug te zien is in het profiel.